BAHASA MELAYU DALAM PENDIDIKAN PEMULIHAN
SIRI 2
1.4. PENGESANAN DAERAH
KELEMAHAN LISAN
Guru boleh mengesan
kelemahan murid dengan mengamati setiap sebutan dan intonasi pertuturan mereka
ketika menjalankan gerakerja / aktiviti lisan.
Guru boleh membuat
pengesanan khusus dengan merangka, membina serta melaksanakan ujian lisan yang
antara lain akan menguji keupayaan murid untuk:
- Mengamati bunyi – bunyi bukan bahasa.
- Mengamati bunyi – bunyi bahasa dan lain – lain elemen linguistik bahasa.
- Memahami konsep dan maksud perkataan – ayat.
- Melakukan “auding” yang merangkumi aspek – aspek pengamatan pendengaran
- Mendengar secara kritikal.
- Guru oleh mengesan atau menguji kemahiran lisan murid dengan menganalisa rakaman –
rakaman yang dibuat berdasarkan kepada sebutan atau pengujaran murid – murid.
Guru
juga boleh menguji kefahaman murid mengenai perkara – perkara yang didengarnya
dengan menyediakan item – item soalan yang khusus berkaitan “auding”.
1.5. CARA MEMPERBAIKI
KELEMAHAN – KELEMAHAN LISAN
1.5.1. Guru sendiri menjadi model sebagai penutur yang baik untuk ditiru oleh murid – murid.
1.5.2. Guru mempergiatkan lagi gerakerja / aktiviti lisan untuk murid.
1.5.2. Guru mempergiatkan lagi gerakerja / aktiviti lisan untuk murid.
1.5.3. Guru
memperbanyakkan latih tubi sebutan dan intonasi terutama kelemahan khusus murid
– murid.
1.5.4. Guru
mempelbagaikan aktiviti dalam pengajaran dan pembelajaran.
1.5.5. Guru menjalankan
peneguhan serta pengukuhan serta merta.
1.5.6. Guru
menggabungjalinkan lisan dengan kemahiran bacaan dan tulisan dalam pengajaran
dan
pembelajaran.
1.5.7. Guru mewujudkan
situasi – situasi yang menggalakkan murid berinteraksi melalui susun atur
tempat duduk, pertandingan dan
sebagainya.
1.6. PERKARA – PERKARA
PENTING DALAM PENGAJARAN LISAN
1.6.1. Semasa guru
menyampaikan pelajaran lisan, perkara – perkara berikut perlu diberi perhatian:
1.6.1.1. Penutur yang
dihasilkan hendaklah secara spontan, bernas dan mudah. Pengujaran yang baik
hendaklah jelas dan lantang, tersusun rapi
dan cukup untuk didengar oleh pendengar yang ada.
1.6.1.2. Pilih, susun dan
gunakan topik – topik yang ada dalam pengetahuan sedia ada murid.
1.6.1.3. Adakan
rangsangan yang membolehkan kanak – kanak bercakap mengenai perkara – perkara
tertentu.
1.6.1.4. Semua pengajaran
lisan hendaklah dibuat secara formal.
1.6.1.5. Galakkan murid –
murid mengeluarkan idea – idea baru serta memilih bahan – bahan mereka
sendiri.
1.6.1.6. Ketika
menyampaikan pengajaran, penekanan harus diberi kepada darjah pencapaian kanak –
kanak dalam pelajaran itu dengan:
-
Memastikan setiap kanak – kanak
diberi peluang mengambil bahagian.
-
Memastikan hanya seorang sahaja
yang bercakap ketika sesuatu ketika.
-
Memastikan setiap murid yang
mendengar apa yang dinyatakan oleh sipenutur.
1.6.1.7. Peniruan sebutan
oleh murid – murid mestilah lebih kerap dan bukan hanya untuk sekali dua
sahaja.
1.6.1.8. Ulang pelajaran
(latih tubi) yang terdahulu dalam pelajaran – pelajaran ang berikutnya untuk
memperkukuhkan ingatan murid –
murid.
1.6.1.9. Semasa murid –
murid meniru sebutan, guru mestilah mengamatinya dan jika didapati mereka
melakukan kesalahan, pembetulan
hendaklah dibuat secara spontan.
0 comments:
Post a Comment