Bagi
murid yang tidak menguasai konstruk 7
fakta asas dalam operasi darab.
Dari
0 X 0 = 0 hingga 9 X 9 = 81
Mari kita cuba buat sama - sama na.
Mari kita cuba buat sama - sama na.
Guru
membuat satu situasi kepada murid mengenai topik darab. Kena cerita kat depa, barulah depa tahu dan faham.
Contoh
: Ada tujuh orang lelaki dan setiap orang ada lima biji
guli. Guru akan melukis terlebih dahulu
tanpa mencari jawapan.
Aktiviti seterusnya ialah untuk mencari jawapan. (lakukan aktiviti di atas sehingga murid faham konsep darab barulah mula dengan kemahiran yang baru iaitu pengiraan dan jawapan).
Penghargaan dan
terima kasih saya kepada FasiLINUS Pn. Aida
Bt. Abdul yang memberi tunjuk ajar kepada saya.
Kemudian murid diminta melukis berdasarkan soalan yang
dikemukakan oleh guru. Murid akan mengulang aktiviti guru. Guru membimbing
melakukan aktiviti melukis. Murid diminta
membilang dengan kuat sambil melukis, dan suruh murid bercerita dengan
ayat sendiri.( Ada setengah murid yang membilang ikut suka hati dia aje. Tapi kalau ada benda maujud lagi le dia nampak... haa tu dia aihh).
Guru boleh memperbanyakkan dengan contoh – contoh
yang lain sehingga murid faham konsep darab ( X ). Murid akan melakukan
aktiviti yang sama sambil dipantau oleh guru.Tapi jangan la bagi banyak sangat sampai dia tak dan panggung kepala ..lagi seronok kalau bagi depa pen ke, pensel warna ke, artline pun boleh.
i. 5 X 5
ii. 3 X 4
iii. 2 X 9
Dengan melakukan aktiviti yang sama, kali ini murid diminta mengira ke
semua guli yang terdapat pada setiap orang. Guru akan menyoal murid bilangan
kesemua guli yang ada. Murid akan memberikan jawapan berdasarkan bilangan guli
yang dikira. Ulangi aktiviti ini sehingga murid tahu menjawab soalan – soalan
yang dikemukakan oleh guru. ( koordinasi mata, tangan mulut dan minda – murid
akan mengira dengan kuat bilangan dalam setiap kumpulan, kemudian menulis
jawapan).
Lakukan aktiviti yang sama tetapi dengan menambah simbol
=
Jawapannya ialah : 35.( Ada murid yang yakin boleh mengira secara individu ada yang tak berapa nak yakin , kita le kena bilang sama - sama dengan murid tersebut.Bila murid dah selesai mengikra suruh murid tersebut tulis jawapan.)
Guru boleh menggunakan contoh yang lain seperti:
i. Ada lima bakul di dalamnya ada enam biji gula – gula, atau
ii. Ada lima buah kotak di dalamnya ada tiga keping gambar, atau
iii. Ada sebuah basikal setiap basikal ada dua roda.
* Aktiviti ini saya dijalankan selama seminggu sehingga murid – murid saya benar – benar menguasai operasi darab. Kemudian saya meminta mereka berlakon sebagai guru dan murid. Setiap murid diberikan soalan yang berbeza. Murid A akan menyemak lembaran kerja murid B manakala murid B akan menyemak lembaran kerja murid A. Sehinggalah mereka benar – benar menguasai barulah saya memberi kemahiran yang baru iaitu operasi darab.
0 comments:
Post a Comment