Konstruk 7
Bagi murid yang tidak
menguasai konstruk 7 fakta asas dalam
operasi bahagi.
N3 yang lepas tu, saya dah terang bagaimana nak murid LINUS kita menguasai K9 operasi darab. N3 kali ini untuk operasi bahagi pula. Macam operasi darab juga tetapi lain sikit.
Guru
membuat satu situasi kepada murid mengenai topik bahagi.
Contoh
:
Ada
35 biji guli yang hendak diberi sama banyak kepada 5 orang budak. Guru akan
melukis terlebih dahulu tanpa mencari
jawapan. buat dahulu pengiraannya tanpa mencari jawapan.
Kemudian
murid diminta melukis berdasarkan soalan yang dikemukakan oleh guru. Murid akan
mengulang aktiviti guru. Guru membimbing melakukan aktiviti melukis. Murid
diminta membilang dengan kuat sambil
melukis, dan suruh murid bercerita dengan ayat sendiri. Untuk operasi bahagi, tanda setiap kumpulan sambil membilang satu - satu hingga cukup jumlah 35 biji guli.
Guru boleh memperbanyakkan dengan contoh – contoh
yang lain sehingga murid faham konsep bahagi ( ÷ ). Murid akan melakukan
aktiviti yang sama sambil dipantau oleh guru.
i.
25 ÷ 5
ii.
8 ÷ 4
iii.
27 ÷ 9
Aktiviti seterusnya
ialah untuk mencari jawapan. (lakukan aktiviti di atas sehingga murid faham
konsep darab barulah mula dengan kemahiran yang baru iaitu pengiraan dan
jawapan).
Lakukan
aktiviti yang sama tetapi dengan menambah symbol ( = )
Dengan melakukan aktiviti yang
sama, kali ini murid diminta mengira guli hanya pada seorang budak sahaja. Guru
akan menyoal murid berapa bilangan guli pada seorang budak. Murid akan
memberikan jawapan berdasarkan bilangan guli yang dikira. Guru akan meminta
murid membilang bilangan guli yang terdapat pada budak yang lain pula. Adakah
setiap mereka mendapat guli yang sama jumlahnya?
Ulangi aktiviti ini sehingga
murid tahu menjawab soalan – soalan yang dikemukan oleh guru. (koordinasi mata, tangan mulut dan minda –
murid akan mengira dengan kuat sehingga berjumlah 35 biji guli, kemudian
menulis jawapan). Bagi operasi bahagi murid akan melukis (guli )dan membilang
serentak satu persatu guli sehingga berjumlah 35 biji guli. (macam cerita
P.Ramlee; 1 untuk engkau, 1 untuk aku). Semak semula sama ada setiap budak
mendapat jumlah yang sama. Kemudian, guru akan menyoal muridnya, berapakah jumlah guli yang terdapat pada seorang budak?
Jawapannya = 7 biji guli.
Guru boleh menggunakan contoh yang lain
seperti:
i.
Ada 15 biji gula – gula yang
hendak diberi sama banyak kepada 3 orang budak
ii.
Ada 6 biji buah limau
yang hendak diberi sama banyak kepada 2 orang budak
iii.
Ada 10 buah buku yang
hendak diedarkan sama banyak kepada 5 buah kelas.
..... Aktiviti ini saya dijalankan selama seminggu sehingga
murid – murid saya benar – benar
menguasai operasi bahagi. Kemudian saya ulang semula kemahiran mendarab. Perlu
diingat! Jangan memberi 2 kemahiran dalam 1 masa kerana murid akan keliru
dengan operasi darab dan bahagi.
Penghargaan dan terima kasih saya kepada FasiLINUS Pn. Aida Bt. Abdul yang memberi tunjuk ajar dan
bimbingan kepada saya.
0 comments:
Post a Comment